Tuesday 1 September 2015

TAK KENAL MAKA TAK CINTA.


Teks : Noor Naseffa Bt Mohd Nasir
Gambar : Syarikat Powergold.biz
Entri 12

Assalamualaikum w.b.t,

Semoga kita dalam lindungan Allah S. W.T dan sentiasa dipayungi kerahmatan dariNya. Hari ini, genap 13 hari saya melalui cuti tanpa gaji. Bagaimana rasanya? akan saya ceritakan bila cuti saya hampir tamat. Hampir dua minggu ini, secara ringkas saya melaluinya dengan penuh positif dan gembira. Syukur Alhamdulillah, masih di beri keizinan oleh Allah S.W.T untuk mencoretkan ilmu di blog saya ini. Semoga manfaat untuk kita semua dan semoga hari ini lebih baik dari semalam..

Pada hari ini saya ingin berkongsi tentang ilmu emas berkaitan jenis emas dan kandungannya. Saya bukanlah pakar dalam bidang emas tetapi menjadi tanggungjawab saya menyebar luaskan sedikit ilmu yang saya miliki ini untuk masyarakat.

عن أبي هريرة رضى الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث: صدقة جارية أو علم ينتفع يه أو ولد صالح يدعو له
Maksud hadis :

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu katanya,, Rasulullah SAW telah bersabda : Jika anak Adam meninggal, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah (wakaf), ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang berdoa kepadanya.'' (HR Muslim).

Emas ada pelbagai jenis dan mari kita kenali satu-persatu.

1)Emas 999
• Mempunyai kandungan 99.9% Emas
• Tidak di campur dengan  bahan-bahan lain (Emas tulen)
• Di kenali juga sebagai Emas 10 dan Emas 24 Karat (24K)
• Biasanya berbentuk ‘gold bar’

Contoh Gold Bar Emas 999


2)Emas 950
• Mempunyai kandungan 95.0% Emas.
• Mempunyai 5.0% campuran kandungan lain seperti besi, aluminium dan sebagainya
• Di kenali juga sebagai Emas 23 Karat (23K)
• Emas Kelantan


3)Emas 916
• Mempunyai kandungan 91.6% Emas.
• Mempunyai 8.4% adalah campuran kandungan lain seperti besi, tembaga, aluminium dan sebagainya
• Di kenali juga sebagai Emas 22 Karat (22K)
• Amat terkenal dan popular di kalangan peminat emas diseluruh Malaysia kerana kebanyakkan barang kemas di Malaysia adalah dari Emas 916.


Barang kemas 916


4)Emas 835
• Mempunyai kandungan 83.5% Emas.
• Mempunyai 16.5% adalah campuran kandungan lain seperti besi, tembaga, aluminium dan sebagainya..
• Di kenali juga sebagai Emas 20 Karat (20K)
• Amat terkenal dan popular di kalangan peminat Emas di Kelantan.


5)Emas 750
• Mempunyai kandungan 75% Emas.
• Mempunyai 25% adalah campuran kandungan lain seperti besi, tembaga, aluminium dan sebagainya
• Dikenali juga sebagai Emas Paun atau Emas 18 Karat (18K)
• Kurang polular dikalangan pembeli Emas kerana mutunya,


Untuk pengetahuan semua, emas di Powergold terdiri daripada gold bar 1 gram 999, gold bar 5 gram 999, gold bar 10 gram 999, gold bar 20 gram 999, gold bar 50 gram 999, gold bar 100 gram 999, 1 Dinar 999, 2 Dinar 999, 1/4 Dinar 999, syiling 0.5 gram 999 dan barang kemas 916.



Sekiranya berminat untuk menjadi penyimpan emas yang bijak, boleh hubungi saya 0197482231 untuk keterangan lanjut.

Salam keemasan,
Cikgu emas online
0197482231

No comments:

Post a Comment

Copyright to CELIK EMAS
Designed by UMIESUEstudio 2015