Thursday, 26 November 2015

EMAS DI DALAM AL-QURAN

Teks : Noor Naseffa Bt Mohd Nasir
Gambar : Noor Naseff Bt Mohd Nasir
Entri 18



Assalamualaikum w.b.t dan salam keemasan,

Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga kerana Allah s.w.t masih memberikan pinjaman nyawa untuk kita terus memberi manfaat kepada dunia. Semoga Allah s.w.t merahmati dan memberkati hidup serta menggandakan rezeki kita dari sumber yang berkat.Amiin.

Hari ini merupakan Hari Jumaat iaitu segala penghulu hari.Masa saya kecil-kecil dulu, ada seorang Ustaz  menyebut bahawa hari kiamat akan jatuh pada hari Jumaat. Jadi, setiap kali hari jumaat, saya akan rasa sedikit takut, membayangkan datangnya Hari Kiamat. Ironinya, sedikit sebanyak pesanan ustaz itu menjadi peringatan  ketika saya kecil dulu supaya sentiasa percaya tentang hari kiamat iaitu rukun iman yang kelima. 

Semasa kita kecil, kita ibarat span yang sedang menyerap segala ilmu yang ada di sekeliling kita. Percayalah,semakin banyak ilmu yang kita tahu dan semakin banyak perkara yang di serap dalam kehidupan, kita menjadi semakin kurang percaya dengan beberapa perkara yang benar dan betul. Contohnya, ramai yang tahu kebaikkan simpanan emas tetapi berapa ramai dari kita yang suka simpan emas berbanding simpan wang fiat. Walaupun sudah terang lagikan bersuluh, EMAS ialah 'wealth protector' kerana nilainya kalis inflasi, namun sukar untuk mengubah persepsi manusia untuk membuat simpanan emas. Betapa pentingnya nilai emas sehingga ianya di sebut beberapa kali di dalam kitab suci Al-Quran. Sebenarnya emas dan perak ada kaitannya dengan zakat. Kita di wajibkan zakat emas bila sudah cukup haul dan dengan zakat kita dapat membantu umat islam. Boleh baca artikel zakat di sini. Mana lebih baik, bayar zakat atau bayar cukai? Tepuk dada tanya hati.

Antara ayat yang menyebut mengenai emas di dalam Al-Quran adalah seperti berikut :-


Ali ‘Imran, ayat 14

Dan dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu; wanita-wanita, anak harta yang banyak dari EMAS, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia; dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga)



Ali ‘Imran(3), ayat 91
Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan mati sedang mereka tetap dalam kekafirannya, maka tidaklah akan diterima dari seseorang di antara mereka EMAS sepenuh bumi, walaupun dia menebus diri dengan EMAS (yang sebanyak itu). Bagi mereka itulah siksa yang pedih dan sekali-kali mereka tidak memperoleh penolong.


Al-A’raaf(7), ayat 148

Dan kaum Musa, setelah kepergian Musa ke gunung Thur membuat dari perhiasan-perhiasan (EMAS) mereka anak lembu yang bertubuh dan bersuara. Apakah mereka tidak mengetahui (EMAS) mereka anak lembu yang bertubuh dan bersuara. Apakah mereka tidak mengetahui bahwa anak lembu itu tidak dapat berbicara dengan mereka dan tidak dapat (pula) menunjukkan jalan kepada mereka? Mereka menjadikannya (sebagai sembahan) dan mereka adalah orang-orang yang zalim.


At-Taubah(9), ayat 34

Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya sebagian besar dari orang-orang alim yahudi dan rahib-rahib Nasrani benar-benar memakan harta orang dengan jalan yang batil dan mereka menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah. Dan orang-orang yang menyimpan EMAS dan perak dan tidak menafkahkannya pada jalan Allah, maka beritahukanlah kepada mereka, (bahwa mereka akan mendapat) siksa yang pedih



At-Taubah(9), ayat 35
Pada hari dipanaskan EMAS perak itu di dalam neraka Jahannam, lalu dibakarnya dahi mereka, lambung dan punggung mereka (lalu dikatakan) kepada mereka: Inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri,maka rasakanlah sekarang (akibat dari) apa yang kamu simpan.

Al-Israa’(17), ayat 93
Atau kamu mempunyai sebuah rumah dari EMAS, atau kamu naik ke langit. Dan kami sekali-kali tidak akan mempercayai kenaikanmu itu hingga kamu turunkan atas kami sebuah kitab yang kami baca. Katakanlah: Maha suci Rabbku, bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi rasul



Al-Hajj(22), ayat 23
Sesungguhnya Allah mamasukkan orang-orang beriman dan mengerjakan amal yang saleh ke dalam surga-surga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai. Di surga itu mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari EMAS dan mutiara, dan pakaian mereka adalah sutera. (QS. 22:23)



Faathir(35), ayat 33
(Bagi mereka) surga Adn, mereka masuk ke dalamnya, di dalamnya mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari EMAS, dan dengan mutiara, dan pakaian mereka di dalamnya adalah sutera.

Az-Zukhruf(43), ayat 35
Dan (Kami buatkan pula) perhiasan-perhiasan (dari EMAS untuk mereka). Dan semuanya itu tidak lain hanyalah kesenangan kehidupan dunia, dan kehidupan akhirat itu di sisi Rabbmu adalah bagi orang-orang yang bertaqwa. 



Az-Zukhruf(43), ayat 53
Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang dari EMAS atau malaikat datang bersama-sama dia untuk mengiringkannya. 



Az-Zukhruf(43), ayat 71
Diedarkan kepada mereka piring-piring dari EMAS, dan piala-piala dan di dalam surga itu terdapat segala apa yang diingini oleh hati dan sedap (dipandang) mata dan kamu kekal di dalamnya



Al-Waaqi’ah(56), ayat 15

Mereka duduk di dalam Syurga itu) di atas takhta-takhta kebesaran yang bertatahkan emas dan permata;




Nasihat saya, marilah kita sama-sama menyimpan Emas. Tukar sedikit wang simpanan anda untuk menabung emas. Bermula sedikit lama-lama jadi bukit. Hubungi saya untuk  jadi perunding emas anda, 0197482231- cikgu effa

Salam Keemasan,
Cikgu emas online


No comments:

Post a comment

Copyright to CELIK EMAS
Designed by UMIESUEstudio 2015