Sunday 1 March 2015

Salam Pengenalan

Teks : Noor Naseffa Bt Mohd Nasir

Assalamualaikum...

Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi dengan limpah dan kurnianya dapat saya membina sebuah blog sebagai pemangkin inspirasi untuk berkongsi cerita, maklumat dan pengalaman; yang Allah pinjamkan kepada saya.

Terlebih dahulu biarlah saya memperkenalkan diri saya ini. Saya ialah Noor Naseffa Bt Mohd Nasir. Ramai yang menyatakan nama saya agak pelik dan unik, mungkin di Malaysia hanya saya empunya badan yang mempunyai nama sedemikian. Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga kepada kedua orang tua saya yang telah memberikan nama tersebut. Masa kecil dulu, saya pernah bertanya kepada emak tentang makna nama saya. Mak kata 'Nas' tu nama pendek dari nama abah iaitu Nasir. Orang tua-tua dulu kata, kalau anak perempuan biarlah ada nama ayah sikit supaya sejuk sikit. Saya pun tidak begitu pasti apa yang dimaksudkan dengan "sejuk sikit", mungkin maksud tersirat supaya saya menjadi anak yang baik dan solehah. Walaubagaimanapun saya tetap menyukai nama saya yang unik itu. Seorang ustaz di sekolah saya kata, nama biarlah ada makna yang baik, atau biarlah tiada makna dari ada makna yang buruk.

Saya mempunyai latar belakang pendidikan yang menjurus kepada golongan profesional iaitu seorang guru. Baru selesai menamatkan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sekolah Rendah (Matematik) pada tahun 2014 di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Batu Pahat. Menerima Diploma Pendidikan di Maktab Perguruan Sultan Mizan, Terengganu pada tahun 2004; pengkhususan Matematik dan Pengajian Melayu. Mendapat pendidikan menengah di SMK Tenggaroh A, Mersing pada tahun 1996 hingga 2000. Mendapat pendidikan rendah di SK Felcra Sungai Ara, Kota Tinggi, Johor.

Penempatan pertama sebagai guru adalah di SK Felcra Sungai Ara pada tahun 2005. Berkhidmat sebagai guru Matematik dan Bahasa Malaysia. Pernah mengajar matapelajaran Matematik Tahun 1, Tahun 2, Tahun 5 dan Tahun 6. Selain itu, pernah juga mengajar Bahasa Malaysia Tahun 1 dan Tahun 2. Pengalaman berkhidmat sebagai guru adalah hampir 11 tahun. Di lantik sebagai Guru Cemerlang Matematik oleh Kementerian Pendidikan Malaysia pada tahun 2011. Aktif dalam pembentangan Kajian Tindakan sehingga peringkat kebangsaan. Selain itu juga, terlibat aktif dalam bengkel inovasi peringkat daerah dan peringkat negeri. Menerima pelbagai anugerah dalam inovasi yang telah dicipta untuk kegunaan pembelajaran dan pengajaran.

Walaupun saya seorang yang komitmen dalam kerjaya sebagai guru tetapi saya pernah menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan secara suka-suka. Pada tahun 2007, saya aktif dalam penjualan sauna di rumah sehingga di lantik menjadi stokis Johor. Malangnya tidak bertahan lama kerana kekangan masa dari segi pengurusan keluarga, kerjaya, perniagaan dan pelajaran. Mengambil keputusan tidak akan terlibat dengan mana-mana bisness pada tahun 2010 hingga 2014 kerana ingin fokus pada keluarga dan pelajaran sahaja. Pada penghujung tahun 2014, saya telah mengikuti Kursus Insentif Magnet Kejayaan dan Kekayaan oleh Dr Azizan Osman dan semua perbelanjaan kursus di tanggung sepenuhnya oleh suami saya. Persepsi saya tentang bisness berubah 100%, yang mana bisness adalah untuk membantu dan menyelesaikan masalah orang lain, dan bukan mencari keuntungan semata-mata. Pada tahun 2015, saya ingin memulakan perniagaan secara ‘part time’ dengan niat ingin membantu ramai orang untuk berjimat dan kearah peningkatan ekonomi keluarga.

Saya mempunyai minat yang tinggi dalam pengurusan kewangan dan masa. Berminat untuk menjalankan perniagaan secara part  time. Ingin bersara awal dari jawatan penjawat awam iaitu pada umur 40 tahun tetapi mempunyai pasif income yang kukuh.

Saya di kurniakan 3 orang anak yang sangat baik dan bakal menimang cahaya mata keempat tidak lama lagi. Alhamdulillah, Allah Maha Besar lagi Maha Mengetahui, telah memberikan jodoh kepada saya, jodoh yang sangat baik iaitu Mohd Noor Nazri B. Mohd Tumari. Semoga kami sekeluarga berjalan seiring menuju ke jannah tanpa hisab. Aamiin...

Semoga dengan perkongsian berjemaah di ABDR, saya mampu memberi dan menambah nilai kepada orang lain untuk kearah yang lebih baik. Sesungguhnya, perjalanan kita di dunia ini adalah untuk bekalan akhirat nanti. 



1 comment:

  1. "Artikel yang sangat bermanfaat. Saya percaya ramai ibu yang nak amalkan tips ni tapi tak ada masa! Jom, pergi ke website pasal pengurusan masa ibu bekerja yg super sibuk dan nak jadi supermommy. Alhamdulillah, dah beribu-ribu ibu bekerja yang transform dan boleh amalkan parenting dan didik anak2 setiap hari. www.efficient2me.com
    "

    ReplyDelete

Copyright to CELIK EMAS
Designed by UMIESUEstudio 2015